Pięknieje most w Siekierkach

Pięknieje most w Siekierkach

21.07.2020

Most już pomalowany, pierwsze 90 metrów ścieżki rowerowej ułożone, przygotowywane jest rusztowanie do montażu tarasu widokowego. Postępuje modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz, który będzie bramą do rowerowego pogranicza i wypoczynku na łonie unikalnej przyrody Pomorza Zachodniego. Jeszcze w wakacje mają ruszyć prace również po niemieckiej stronie.

Tona ciemnoszarej farby pokryła już każde z 9 przęseł mostu w Siekierkach, który jest obiektem westchnień rowerowych turystów. To nie jedyne zmiany, które nastąpiły w ostatnich tygodniach. Most zabezpieczono pod względem antykorozyjnym. Ułożono również pierwsze 90 metrów ścieżki rowerowej wykonanej z płyt kompozytowych. Każda ma 6 metrów długości, 2,3 metra szerokości i waży aż 950 kg. Na ostatnim, 9 przęśle przygotowywane  jest rusztowanie do montażu blisko 30 tonowego tarasu widokowego, który powstaje na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej. Konstrukcja niedługo będzie transportowana. Dodatkowo na terenie tzw. wyspy mineralnej przygotowane jest 50% ścieżki rowerowej bez wierzchniej warstwy asfaltu. Od początku grudnia ubiegłego roku, gdy prace ruszyły, odnowiony zostały także zabytkowe przyczółki starego mostu. Następne etapy prac obejmie dalszy montaż płyt kompozytowych oraz montaż tarasu widokowego. Wykonawcą jest zachodniopomorska firma INTOP Skarbimierzyce w konsorcjum z INTOP Warszawa.

– Turystyka rowerowa coraz mocniej zyskuje na znaczeniu, a okres pandemii wręcz zwrócił naszą uwagę w kierunku swobodnego podróżowania i bliższego kontaktu z naturą. Taki właśnie pomysł mieliśmy na modernizację mostu w Siekierkach. To obiekt, który będzie przyciągał turystów spragnionych przygody i przyrody. Cieszę się, że inwestycja postępuje i że ma w tym udział lokalna firma. Nie wstrzymujemy naszych inwestycji publicznych. Uważamy, że wciąż powinny one być kołem zamachowym gospodarki –  mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Na liczącym 660 metrów obiekcie powstanie nie tylko trasa rowerowa, ale i miejsca odpoczynku dla turystów oraz specjalna platforma widokowa. Dolina Dolnej Odry to obszar, gdzie występuje ponad 170 gatunków ptaków, m.in. bieliki czy puchacz Bubo-Bubo. W ocenie przyrodników to ostatni tak cenny obszar w Europie. Inwestycję w imieniu Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego prowadzi Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego. Koszt zadania to blisko 12 mln zł, z czego 85% stanowi dofinansowanie z programu INTERREG Va. Za inwestycję po niemieckiej stronie mostu odpowiada Urząd Gminy Barnim-Oderbruch, który zapowiada że prace mogą ruszyć jeszcze w sierpniu br. Zadanie obejmie odnowienie powłok antykorozyjnych wraz z malowaniem mostu, wykonanie ścieżki rowerowej w technologii płyt kompozytowych oraz wykonanie ciągów pieszych. Całość prac zakończy się w przyszłym roku.

W pobliżu modernizowanego mostu w Nowym Objezierzu zainstalowano liczniki, które wskazały dwukrotny wzrost przejazdów w maju br. w stosunku do roku ubiegłego. Ruch na poziomie 3 tysięcy przejazdów miesięcznie utrzymywał się tam również w czerwcu. Obiekt został także zaprezentowany w kampanii promującej Pomorze Zachodnie  #BezpiecznieJakwDomu .

Odrzańskie wrota do Trasy Pojezierzy Zachodnich

Most Siekierki – Neurüdnitz połączy Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich tras rowerowych w Brandenburgii. Na Pomorzu Zachodnim liczy ponad 420  km i prowadzi przez malownicze obszary pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Trasa ma dwie odnogi. Południowa, prowadzi od Siekierek do Białego Boru. Już dziś, od mostu można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska-Zdrój. Dalej, szlak wiedzie do Myśliborza, Barlinka i Choszczna. Część odcinków jest gotowa, część wymaga oznakowania, część jest projektowana. ZZDW w Koszalinie ogłosi jeszcze w tym roku przetargi na budowę brakujących odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem. Jeśli terminy zostaną dochowane, to w przyszłym roku w bardzo komfortowych warunkach powinniśmy móc dojechać na rowerze aż do Choszczna. Obecnie na finiszu jest bowiem realizacja odcinków Sulimierz – Mostkowo (2,9km), Pełczyce – Płotno (5 km), przejście przez Barlinek, a także szlaku z Pełczyc pod Choszczno (14km). Trasa Pojezierzy Zachodnich prowadzi do Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Aktualny stan prac można śledzić pod adresem www.trasyrowerowe.wzp.pl.

inf. UM woj. Zachodniopomorskiego

Napisz komentarz